Principy ochrany soukromí na Vivantis.cz
Vivantis.cz se vám snažíme přizpůsobit na míru. Na základě vašeho chování na webu personalizujeme jeho obsah a zobrazujeme vám relevantní nabídky a produkty. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ nebo do prostoru mimo lištu souhlasíte s využíváním cookies a použití údajů o vašem chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a v reklamních sítích na dalších webech. Personalizaci a cílenou reklamu si můžete kdykoliv vypnout nebo upravit veškerá nastavení v  Nastavení soukromí.
Rozumím
Upravit nastavení soukromí
Více informací o ochraně soukromí
loading

Zapalovač značky Zippo – jak se rodila americká ikona a spolehlivý dříč?

Nemusíte patřit mezi kuřáky, ale i tak se vám po vyslovení slova Zippo vybaví kovový zapalovač. Ovšem jen tím to nekončí, každý z nás zná jeho typický zvuk – cvaknutí, které je součástí několika písní a dotváří i napínavé filmové scény. Sice už první zapalovač Zippo před dvěma lety oslavil osmdesátku a vyrobilo se již více než půl miliardy jeho následovníků, ale stále si drží svou kvalitu, spolehlivost, styl, osobitost a krásu.

Zrození legendy

Příběh benzínového zapalovače se začal psát již v roce 1931, kdy George Blaisdell zavítal na společenskou akci spojenou s tancem a vybraným jídlem. Jaké bylo ale jeho překvapení, když na terase viděl pány ve slušivých oblecích, jak si zapalují cigarety rakouským zapalovačem, který se k jejich oblekům vůbec nehodil. Tento „rakušák“ byl totiž neuvěřitelně nevzhledný, humpolácký a navíc nepraktický. Na Blaisdellův dotaz proč si nepořídí zapalovač, který by byl více reprezentativní, se mu dostalo odpovědi, že zmíněný „rakušák“ vždycky funguje. A v tomto okamžiku vše začalo…

Celou Amerikou zmítala velká hospodářská krize a každý se snažil přijít s něčím výjimečným. Blaisdell věděl, že kdo měl dobrý nápad, mohl prorazit a vydělat peníze. Proto se upnul k myšlence o zapalovači, za který by se nikdo nemusel stydět. Byl si dobře vědom toho, že kouření je moderní a zapálená cigareta byla společenským standardem, což značně rozšiřovalo základnu jeho potencionálních zákazníků.

Díky tomu, že ho k nápadu přivedl rakouský zapalovač, obstaral si u jeho výrobce povolení k výhradnímu zastoupení k prodeji po celé Americe. Protože ale nebyl spokojený se vzhledem zapalovačů, rozhodl se pro pochromování jejich víček. Čekal velký úspěch, ale místo toho se dostavil propadák. Mnoho lidí by se po krachu do další činnosti nepouštělo – zvlášť v době krize, kdy lidé počítali každý dolar – ale George se nenechal odradit a v roce 1932 vyrobil vlastní zapalovač, který fungoval na stejném principu jako „rakušák“.

Máte oheň? Samozřejmě, mám Zippo!

Blaisdell věděl, že úspěch bude mít jen to, co bude cenově dostupné, kvalitní a hlavně dlouhodobě spolehlivé. Všechny tyto vlastnosti vtiskl svému dítku, navíc přidal oproti „rakušáku“ menší tělo – přesně tak, aby krásně padnul do dlaně, jeho víčko už nebylo nasazovací, ale pevně připevněné pomocí pantů a navíc přidal kolem knotu praktickou zábranu proti větru. Tento zapalovač bylo možné pohodlně ovládat jednou rukou, což ocenili hlavně řidiči. Navíc se jeho kovové tělo jen těžko promáčklo nebo deformovalo, jako tomu bylo u jeho rakouské inspirace.

Poslední důležitou otázkou bylo, jak se bude revoluční zapalovač jmenovat. Blaisdell se chtěl svést na vlně zájmu o novinku, kterou byl kovový zip. Jasnou volbou byl název Zipper, ale obava z nařčení majitelů práv na zip byla větší, a proto se přiklonil k neméně skvěle znějícímu pojmenování Zippo. A legenda byla na světě!

benzínový zapalovač zippo benzínový zapalovač zippo benzínový zapalovač zippo benzínový zapalovač zippo benzínový zapalovač zippo

Kouzelník Blaisdell zvládl marketing na jedničku

Blaisdell si lámal hlavu, jak benzínové zapalovače Zippo dostat do oběhu a hlavně do širšího povědomí lidí. Věděl, že nabízí prvotřídní výrobek a nebál se ho takto prodat. Přišel do té doby s nevídanou myšlenkou – doživotní zárukou! Ta spočívala v tom, že dokud zapalovač nevyhodíte, vždy vám ho zdarma opraví, navíc jen do dvou dnů!

Doživotní záruka byla unikátní, ale ten pravý boom přišel až s možností personalizace zapalovačů. S myšlenkou, že mají zákazníci zapalovač na celý život, jde ruku v ruce to, že by si je měli na první pohled poznat. Vždyť si představte skupinku chlápků u karetního stolu a každý z nich má u sebe své Zippo, ale jak zaručit, že na konci večera odejde majitel právě se svým zapalovačem? Řešení bylo jednoduché – přizpůsobit ho a udělat z něj originál! Klasicky byl jen hladký bez rytin a textů, ale na přání bylo možné vyrýt jméno, iniciály, věnování nebo dokonce zvolit jinou barvu. Postupem času se o slovo přihlásily i obrázky a trojrozměrné kovové aplikace.

Zapalovačům Zippo tímto počinem přivedl spoustu zákazníků, ale chtěl víc – dostat je do společností. Povedl se mu jedinečný krok, oslovil několik firem a nabídl jim možnost reklamních zapalovačů. První firmou byla rafinérie Kendall a jejich zapalovače zdobilo logo společnosti s ropnou věží. Originální zapalovače majitel rafinérie rozdával svým významným obchodním partnerům. Brzy se přidaly další firmy, letecké společnosti, sportovní kluby, ale také univerzity.

benzínový zapalovač zippo benzínový zapalovač zippo benzínový zapalovač zippo benzínový zapalovač zippo benzínový zapalovač zippo

Celosvětovou slávu přinesl strýček Sam

Blaisdellovi se dařilo, zapalovače byly oblíbené a dobře se prodávaly, ale za úspěch mimo Ameriku vděčí především druhé světové válce a válce ve Vietnamu. Před odchodem do boje bylo potřeba vojáky vybavit zapalovači. Aby se uspokojila poptávka, výrobní linky jely naplno a výroba pro civily se zastavila úplně – veškerá produkce byla určená vojákům. Důvody byly jasné – zapalovače byly levné, spolehlivé a plamen nepokořil ani vítr, vlhkost nebo pád na zem.

Pro vojáky se stal Zippo nepostradatelným pomocníkem a talismanem, sami si do něj vyrývali místa, kde byli, citáty nebo vtipné poznámky a vzkazy. Jejich lesklý povrch jim sloužil jako zrcadlo a v určitých situacích jím mohli i signalizovat svou polohu a pomocí morseovky posílat zprávy. Výjimečné nejsou ani příběhy, kdy zachránil vojáka před letící kulkou – a samozřejmě i po zásahu zapalovač dál fungoval.

zapalovače zippo vojáků

Neojobsazovanější herec a „tvář“ z časopisů

Zapalovače značky Zippo se za svou více než osmdesátiletou historii staly kultovní záležitostí. Není proto divu, že tvořily stylový doplněk na stovkách fotek celebrit a střihly si významné vedlejší role ve více než 1500 filmech. Pravděpodobně v každém filmu, ve kterém vidíte hlavního hrdinu se zapalovačem, si zahrál právě zástupce značky Zippo. Oblíbil si ho John Wayne a Frank Sinatra se s ním nechal dokonce pohřbít.

Vlastnil ho i Indiana Jones a zažil s ním horké chvilky - kdo by si nepamatoval scénu z Poslední křížové výpravy, kdy se je jeho nemotorný otec v podání Seana Conneryho snažil  vysvobodit z lan… a vše skončilo velkým požárem. Dalším filmovým fešákem, kterého si bez zapalovače neumíme představit, je Keanu Reeves jako Constantine. Za zmínku jistě stojí i filmy jako Kmotr, Casablanca, Pomáda, Armageddon, Pulp Fiction, Apollo 13, Forrest Gump, Smrtonosná past, Titanic, Pohřben zaživa nebo animovaný WALL-E. Obsáhlý přehled všech filmů, ve kterých se známý zapalovač objevil, se rozrůstá každým dnem.

zippo ve filmu

Zapalovače jsou spojeny také s hudebním průmyslem, nejenže vystupují v řadě videoklipů, ale každý z nás zažil koncert oblíbené skupiny a najednou to přišlo – skvělá pecka, na kterou jsme čekali už hodinu, blíží se nejlepší část, kytarové sólo, refrén a… najednou se vztyčí les rukou a v každé z nich zapalovač a plápolající oheň jako vyjádření respektu, uznání, úcty a poděkování hudebníkům. Přesně tomuto okamžiku se říká Zippo moment – hudebníci ho vídají již od šedesátých let a jistě je ještě neomrzel.

zippo ve filmu

Zippo je nesmrtelnou klasikou, vyjádřením amerického designu a především celosvětově známou ikonou. Dokonce vznikají drahocenné sbírky s výjimečnými kousky – ceny těch nejdražších se pohybují i přes čtvrt milionu korun. Majitelé zapalovačů se učí různé triky, jak v nich zažehnout jiskru a vznítit plamen, některé kousky vypadají jako z dílny kouzelníků nebo artistů. O významu zapalovačů Zippo svědčí i fakt, že si můžete do chytrých telefonů stáhnout aplikaci, díky které budete mít další Zippo – tentokrát virtuální – stále u sebe. Pořiďte si zapalovač Zippo a kochejte se typickým zvukem víčka a nehasnoucím plamenem!

ikona mezi zapalovači


Autor: Modnidoplnky.cz


Aktuální články

  • Nebojte se zapojit moderní technologie do péče o pleť

    Krásná pleť je zdravá a pěstěná. Ani ten nejpropracovanější make-up nedokáže tolik jako právě zdravá pleť, nehledě na to, že čím zdravější, tím méně líčidel je pro dokonalý vzhled potřeba. Péče o pleť vyžaduje svůj čas a v dnešní uspěchané době je často opomíjena nebo zkrácena na minimum. Nebojte se povolat na pomoc moderní technologii, která vám pomůže zefektivnit a minimalizovat čas, který péči věnujete. Návštěva kosmetického salonu se pohybuje ve stovkách až...

  • Sporttester - módní doplněk, který UMÍ

    „Od pondělí začnu běhat, ono je to teď děsně v módě…“ Chyba lávky. Běhání ani žádný jiný sport není, ale co je opravdu v módě? Vypadat skvěle a cítit se dobře ve svém vlastním těle. A ke zdravému životnímu stylu pohyb na zdravém vzduchu (košilaté vtipy stranou) prostě patří. A jestli to s tím pohybem myslíte vážně, nutně potřebujete sporttester… Hned vysvětlíme proč. 1. Hlídá vaši aktivitu i spánek Sporttester se stane takovým vaším „Velkým bratrem“. Kromě toho,...

  • Jak zjistit velikost prstenu tajně i netajně

    Chcete okroužkovat svou drahou polovičku? Nebo chcete udělat radost novým prstýnkem sami sobě? Zajít do nejbližšího kamenného zlatnictví a vyzkoušet si prstýnek přímo na místě je na jednu stranu varianta nejjednodušší, na druhé straně někdy dost nepraktická. Zlatnictví buď není úplně dostupné, má nedostatečnou nabídku, nebo prostě nechcete zkazit překvapení… Takže jak na to?   Rádi bychom vás inspirovali, jak vybrat tu správnou velikost. Jeden z těchto...

info@vivantis.cz10-18 hod. 468 006 315
dny
:
hodiny
:
minuty
:
sekundy
Nakup teď a zaplať
až po výplatě.
x