loading

Zapalovač značky Zippo – jak se rodila americká ikona a spolehlivý dříč?

Nemusíte patřit mezi kuřáky, ale i tak se vám po vyslovení slova Zippo vybaví kovový zapalovač. Ovšem jen tím to nekončí, každý z nás zná jeho typický zvuk – cvaknutí, které je součástí několika písní a dotváří i napínavé filmové scény. Sice už první zapalovač Zippo před dvěma lety oslavil osmdesátku a vyrobilo se již více než půl miliardy jeho následovníků, ale stále si drží svou kvalitu, spolehlivost, styl, osobitost a krásu.

Zrození legendy

Příběh benzínového zapalovače se začal psát již v roce 1931, kdy George Blaisdell zavítal na společenskou akci spojenou s tancem a vybraným jídlem. Jaké bylo ale jeho překvapení, když na terase viděl pány ve slušivých oblecích, jak si zapalují cigarety rakouským zapalovačem, který se k jejich oblekům vůbec nehodil. Tento „rakušák“ byl totiž neuvěřitelně nevzhledný, humpolácký a navíc nepraktický. Na Blaisdellův dotaz proč si nepořídí zapalovač, který by byl více reprezentativní, se mu dostalo odpovědi, že zmíněný „rakušák“ vždycky funguje. A v tomto okamžiku vše začalo…

Celou Amerikou zmítala velká hospodářská krize a každý se snažil přijít s něčím výjimečným. Blaisdell věděl, že kdo měl dobrý nápad, mohl prorazit a vydělat peníze. Proto se upnul k myšlence o zapalovači, za který by se nikdo nemusel stydět. Byl si dobře vědom toho, že kouření je moderní a zapálená cigareta byla společenským standardem, což značně rozšiřovalo základnu jeho potencionálních zákazníků.

Díky tomu, že ho k nápadu přivedl rakouský zapalovač, obstaral si u jeho výrobce povolení k výhradnímu zastoupení k prodeji po celé Americe. Protože ale nebyl spokojený se vzhledem zapalovačů, rozhodl se pro pochromování jejich víček. Čekal velký úspěch, ale místo toho se dostavil propadák. Mnoho lidí by se po krachu do další činnosti nepouštělo – zvlášť v době krize, kdy lidé počítali každý dolar – ale George se nenechal odradit a v roce 1932 vyrobil vlastní zapalovač, který fungoval na stejném principu jako „rakušák“.

Máte oheň? Samozřejmě, mám Zippo!

Blaisdell věděl, že úspěch bude mít jen to, co bude cenově dostupné, kvalitní a hlavně dlouhodobě spolehlivé. Všechny tyto vlastnosti vtiskl svému dítku, navíc přidal oproti „rakušáku“ menší tělo – přesně tak, aby krásně padnul do dlaně, jeho víčko už nebylo nasazovací, ale pevně připevněné pomocí pantů a navíc přidal kolem knotu praktickou zábranu proti větru. Tento zapalovač bylo možné pohodlně ovládat jednou rukou, což ocenili hlavně řidiči. Navíc se jeho kovové tělo jen těžko promáčklo nebo deformovalo, jako tomu bylo u jeho rakouské inspirace.

Poslední důležitou otázkou bylo, jak se bude revoluční zapalovač jmenovat. Blaisdell se chtěl svést na vlně zájmu o novinku, kterou byl kovový zip. Jasnou volbou byl název Zipper, ale obava z nařčení majitelů práv na zip byla větší, a proto se přiklonil k neméně skvěle znějícímu pojmenování Zippo. A legenda byla na světě!

benzínový zapalovač zippo benzínový zapalovač zippo benzínový zapalovač zippo benzínový zapalovač zippo benzínový zapalovač zippo

Kouzelník Blaisdell zvládl marketing na jedničku

Blaisdell si lámal hlavu, jak benzínové zapalovače Zippo dostat do oběhu a hlavně do širšího povědomí lidí. Věděl, že nabízí prvotřídní výrobek a nebál se ho takto prodat. Přišel do té doby s nevídanou myšlenkou – doživotní zárukou! Ta spočívala v tom, že dokud zapalovač nevyhodíte, vždy vám ho zdarma opraví, navíc jen do dvou dnů!

Doživotní záruka byla unikátní, ale ten pravý boom přišel až s možností personalizace zapalovačů. S myšlenkou, že mají zákazníci zapalovač na celý život, jde ruku v ruce to, že by si je měli na první pohled poznat. Vždyť si představte skupinku chlápků u karetního stolu a každý z nich má u sebe své Zippo, ale jak zaručit, že na konci večera odejde majitel právě se svým zapalovačem? Řešení bylo jednoduché – přizpůsobit ho a udělat z něj originál! Klasicky byl jen hladký bez rytin a textů, ale na přání bylo možné vyrýt jméno, iniciály, věnování nebo dokonce zvolit jinou barvu. Postupem času se o slovo přihlásily i obrázky a trojrozměrné kovové aplikace.

Zapalovačům Zippo tímto počinem přivedl spoustu zákazníků, ale chtěl víc – dostat je do společností. Povedl se mu jedinečný krok, oslovil několik firem a nabídl jim možnost reklamních zapalovačů. První firmou byla rafinérie Kendall a jejich zapalovače zdobilo logo společnosti s ropnou věží. Originální zapalovače majitel rafinérie rozdával svým významným obchodním partnerům. Brzy se přidaly další firmy, letecké společnosti, sportovní kluby, ale také univerzity.

benzínový zapalovač zippo benzínový zapalovač zippo benzínový zapalovač zippo benzínový zapalovač zippo benzínový zapalovač zippo

Celosvětovou slávu přinesl strýček Sam

Blaisdellovi se dařilo, zapalovače byly oblíbené a dobře se prodávaly, ale za úspěch mimo Ameriku vděčí především druhé světové válce a válce ve Vietnamu. Před odchodem do boje bylo potřeba vojáky vybavit zapalovači. Aby se uspokojila poptávka, výrobní linky jely naplno a výroba pro civily se zastavila úplně – veškerá produkce byla určená vojákům. Důvody byly jasné – zapalovače byly levné, spolehlivé a plamen nepokořil ani vítr, vlhkost nebo pád na zem.

Pro vojáky se stal Zippo nepostradatelným pomocníkem a talismanem, sami si do něj vyrývali místa, kde byli, citáty nebo vtipné poznámky a vzkazy. Jejich lesklý povrch jim sloužil jako zrcadlo a v určitých situacích jím mohli i signalizovat svou polohu a pomocí morseovky posílat zprávy. Výjimečné nejsou ani příběhy, kdy zachránil vojáka před letící kulkou – a samozřejmě i po zásahu zapalovač dál fungoval.

zapalovače zippo vojáků

Neojobsazovanější herec a „tvář“ z časopisů

Zapalovače značky Zippo se za svou více než osmdesátiletou historii staly kultovní záležitostí. Není proto divu, že tvořily stylový doplněk na stovkách fotek celebrit a střihly si významné vedlejší role ve více než 1500 filmech. Pravděpodobně v každém filmu, ve kterém vidíte hlavního hrdinu se zapalovačem, si zahrál právě zástupce značky Zippo. Oblíbil si ho John Wayne a Frank Sinatra se s ním nechal dokonce pohřbít.

Vlastnil ho i Indiana Jones a zažil s ním horké chvilky - kdo by si nepamatoval scénu z Poslední křížové výpravy, kdy se je jeho nemotorný otec v podání Seana Conneryho snažil  vysvobodit z lan… a vše skončilo velkým požárem. Dalším filmovým fešákem, kterého si bez zapalovače neumíme představit, je Keanu Reeves jako Constantine. Za zmínku jistě stojí i filmy jako Kmotr, Casablanca, Pomáda, Armageddon, Pulp Fiction, Apollo 13, Forrest Gump, Smrtonosná past, Titanic, Pohřben zaživa nebo animovaný WALL-E. Obsáhlý přehled všech filmů, ve kterých se známý zapalovač objevil, se rozrůstá každým dnem.

zippo ve filmu

Zapalovače jsou spojeny také s hudebním průmyslem, nejenže vystupují v řadě videoklipů, ale každý z nás zažil koncert oblíbené skupiny a najednou to přišlo – skvělá pecka, na kterou jsme čekali už hodinu, blíží se nejlepší část, kytarové sólo, refrén a… najednou se vztyčí les rukou a v každé z nich zapalovač a plápolající oheň jako vyjádření respektu, uznání, úcty a poděkování hudebníkům. Přesně tomuto okamžiku se říká Zippo moment – hudebníci ho vídají již od šedesátých let a jistě je ještě neomrzel.

zippo ve filmu

Zippo je nesmrtelnou klasikou, vyjádřením amerického designu a především celosvětově známou ikonou. Dokonce vznikají drahocenné sbírky s výjimečnými kousky – ceny těch nejdražších se pohybují i přes čtvrt milionu korun. Majitelé zapalovačů se učí různé triky, jak v nich zažehnout jiskru a vznítit plamen, některé kousky vypadají jako z dílny kouzelníků nebo artistů. O významu zapalovačů Zippo svědčí i fakt, že si můžete do chytrých telefonů stáhnout aplikaci, díky které budete mít další Zippo – tentokrát virtuální – stále u sebe. Pořiďte si zapalovač Zippo a kochejte se typickým zvukem víčka a nehasnoucím plamenem!

ikona mezi zapalovači


Autor: Modnidoplnky.cz


Aktuální články

  • Proč zvolit kosmetiku Weleda?

    Weleda je přírodní kosmetika, jejíž filozofie spočívá v dodržování nejvyšších standardů kvality a udržitelné využívání přírodních zdrojů. Až 83 % z rostlinných surovin, jenž tato značka využívá, se pěstuje pouze v ekologickém zemědělství nebo se získává z ekologicky kontrolovaných zdrojů ve volné přírodě. Pojďme se podívat pod pokličku této oblíbené značky, která se vyvinula v celosvětovou společnost zabývající se zdravím.   Ke kořenům značky Weleda Weleda...

  • Co dělat, aby vůně déle vydržela?

    Známe to asi všichni, koupíme si drahý parfém, který nám zpočátku voní velmi intenzivně, ovšem už kolem oběda vůni cítíme jen lehce a odpoledne prakticky vůbec. Samozřejmě hodně záleží na to, jak je parfém výrazný a kolik jsme si jej na sebe nastříkali. Existuje pár triků, které nám pomohou vůni zintensivnět a také prodloužit. Samozřejmě se o ně s vámi rádi podělíme. Vůně nás dokáže ovlivnit Výběr vůně bychom neměli podceňovat, protože má velký vliv na...

  • V čem je kouzlo perel?

    Bára z kanálu Barušminky natočila video, aby nás dokonale seznámila s pravými perlami od JwL Jewellery. Váháte-li, zda si pořídit perlový náhrdelník, pak vězte, že je nejvyšší čas alespoň jeden zakoupit.  Každá žena by je měla mít doma, hodí se zejména do společnosti, dokážou oživit outfit.   Kráska z hlubin Málokterý šperk je tak něžný a podtrhuje naši krásu, jako právě perly. Ty jsou již od pradávna považovány za symbol luxusu a bohatství . Na první...

info@vivantis.cz8-20 hod. 468 006 315
Blesková doprava
dnes u nás, zítra u vás
x
Rádi vám upravujeme nabídku na míru, ale abychom to zvládli, používáme k tomu soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
OK
prvni